Vývoj dítěte v předškolním věku

Marshmallow test

„Marshmallow test“ (Česky "Žužu test") byl poprvé vyzkoušen v USA na konci 60. let minulého století a stal se klasickým testem používaným pro zkoumání sebeovládání a silné vůle. Výzkumníci nabídli čtyřletým dětem pěnové bonbóny s tím, že když vydrží nevzít si bonbón hned, dostanou za 15 minut dva.
Téma:

Automatky: Proč je důležité vybrat správnou školku

Od 15. ledna do 15. února probíhají zápisy do základních škol, v této době jsou i dny otevřených dveří v mateřských školách. V Automatkách se budeme v nejbližších dílech věnovat předškolním zařízením, státním a soukromým, lesním, montessori a waldorfským školkám a domácímu vzdělávání nejmenších dětí.
Téma:

Automatky: V lesní školce venku za každého počasí

Lesní mateřské školy se rychle rozšiřují po celé republice. Momentálně nabízí více než 2500 míst pro předškolní děti. Jejich skupiny jsou malé, v počtu patnácti dětí ve věku od tří do šesti let okupují lesy, háje a parky nejen v okolí velkých měst.
Téma:

Co nezkazit na výchově pětiletých?

Zatímco návodů, jak vychovávat kojence a batolata najdete všude dost stejně jako článků o tom, co platí na puberťáky, děti kolem pěti šesti let jakoby vychovávat nebylo třeba. Narazit na radu týkající se tohoto věku je mnohem těžší, byť v knihách by se pár nápadů našlo.
Téma:

Chládek: Škola povinně od pěti. A rodina čím dál zbytečnější

Komentář Martina Fendrycha: Stát čím dál víc přebírá roli rodiny, otce a matky. A rodiče si na to zvykají - výchovu svých dětí ochotně přehodí na školu, na stát, a vyžadují ji po něm. Tragické.
Téma:

Proč je důležité dětem číst

Číst dětem pohádky nebo různé jiné dětské knížky, příběhy či leporela je bezpochyby velice prospěšné a i když to většina z nás dospělých ví, ne vždy je k tomu čas a prostor. Čtení knížek našim ratolestem často nahradí sledování televize nebo jednoduše si nenajdeme čas, protože je potřeba ještě uklidit, vyprat, navařit večeři a připravit se do práce na následující den.
Téma:

Hra je zrcadlem vývoje dítěte

Rozhovor s psycholožkou Alenou Vávrovou. Všichni si přejeme, aby naše děti vyrůstaly v harmonickém prostředí, které jim svědčí. O tom, jak takové optimální podmínky pro vývoj dítěte vypadají a co je může „nabourat“, i jaké výchovné přístupy se osvědčují, jsme mluvili s psycholožkou Alenou Vávrovou.
Téma:

Hra a její význam pro vaše dítě

Dětství je životním obdobím téměř zcela věnovaným hrám a hraní, na které mnozí z nás vzpomínají s notnou dávkou nostalgie. Z pohledu dítěte však hra není jen oddych a zábava, ale svým způsobem vážná věc.
Téma:

Typické projevy chování nadaných dětí - jak můžeme nadané dítě poznat?

Každé dítě je individualita a to platí o všech dětech, tedy i těch, které dosahují v určité kognitivní (poznávací) oblasti nadprůměrné schopnosti. Přesto se ukazuje, že rozumově nadané děti mohou mít jisté společné projevy chování, které souvisí s jejich rozvinutými rozumovými schopnostmi. Ne všechny nadané děti však poznáme podle níže jmenovaných charakteristik. Je řada nadprůměrně nadaných dětí, jejichž schopnosti nejsou rovnoměrně rozloženy či rozvinuty, a tomu odpovídají i jejich typické projevy chování, které také nesou nádech určité nerovnoměrnosti a kolísavosti. Jsou však i nadané děti, které je téměř nemožné identifikovat pouze na základě pozorovatelného chování (např. děti s poruchou učení, děti s poruchou chování, děti školsky neprospívající a další), protože jejich skutečné schopnosti bývají maskovány a kompenzovány zmíněným více či méně závažným handicapem. Zejména v těchto případech je nutná cílená psychologická diagnostika a školní opatření, aby se tak umožnila odpovídající náprava handicapu a optimální rozvoj schopností.
Téma:

Poruchy chování u dětí předškolního věku

Problémové chování předškoláků a jejich emocionální problémy jsou tématem, na něž ani odborníci nemají jednotný názor.
Téma:

Malí čtenáři

Jsou pořád ještě děti, které musí rodiče „od knížky honit“. Objektivně ale musím přiznat, že obecný nářek nad úpadkem čtenářství a nad převahou laciné televizní podívané znatelně převládá.
Téma:

Kdy zajít k odborníkovi s dítětem v předškolním věku

Snad v žádném věku nejsou mezi dětmi tak velké a viditelné rozdíly jako právě v období předškolního věku a docházky do mateřské školy. Rodiče si jistě často kladou otázku, zda je jejich dítě v pořádku a „normální“ nebo zda by nebylo vhodné zajít k odborníkovi nebo případně dítě nějak vývojově „popostrčit“. Všichni v podstatě vědí, že děti vzájemně srovnávat nemáme, ale téměř nikdo se tomu srovnávání neubrání. Cílem tohoto článku je podat rodičům určitý přehled situací, ve kterých by cesta k odborníkovi měla být samozřejmostí a zároveň popsat projevy, které, ač se nám nemusí líbit, jsou zcela normální.
Téma:

Může pravidelný spánkový režim přispět k vyššímu IQ dítěte?

The Economist, 13. 7. 2013 (přeložila Lenka Šnajdrová) V dávných dobách, kdy děti byly jen vidět, nikoli slyšet, a kdy bez odmlouvání vyhověly přáním svých rodičů, všichni věděli, jak důležité je dodržovat pravidelný čas uložení ke spánku. Co na to říkají rodiče dnešních dětí? „Jestli chodí pravidelně spát? Ani náhodou!“ shodují se většinou. Nejnovější výzkum prof. Yvonne Kellyové z britské University College London však ukazuje, že naši předkové měli pravdu – alespoň v polovině případů. Zdá se, že z pravidelného ukládání ke spánku mají prospěch děvčata, nikoli však chlapci.
Téma:

Jak vychovávat předškoláka

Je sice už mnohem rozumnější a samostatnější než batole, ale stále ještě propadá záchvatům vzteku, je agresivní a neumí se ovládat. Jak zvládnout výchovu předškoláka?
Téma:

Mach a Šebestová ve skutečnosti

Kdo by neznal půvabný seriál o Machovi a Šebestové. Může se takové přátelství vyskytnout i ve skutečnosti? Odpověď nám dává vývojová psychologie.
Téma:

Slovní zásoba se rozvíjí už v raném dětství

Tvrdí to zkušené učitelky PaedDr. Eva Schneiderová a PaedDr. Marie Hanzová, CSc. Mít rozvinuté komunikační schopnosti podle nich neznamená mluvit dlouho a o ničem, ale umět přesně a jasně vystihnout to podstatné.
Téma:

Psychologie předškolního dítěte

Předškolní věk dítěte je vývojové období, které začíná po třetím roce života a končí nástupem do školy. Označuje se také jako první dětství. Dítě v předškolním období charakterizuje získávání dovedností, základní činností je hra a základním sociálním úkolem začlenit se do dětského kolektivu.
Téma:

Stránky

If you are looking for a detailed threshold guide, try these sites: www.wonderful-prague.com