Co nezkazit na výchově pětiletých?

Téma:
Zatímco návodů, jak vychovávat kojence a batolata najdete všude dost stejně jako článků o tom, co platí na puberťáky, děti kolem pěti šesti let jakoby vychovávat nebylo třeba. Narazit na radu týkající se tohoto věku je mnohem těžší, byť v knihách by se pár nápadů našlo.

Přitom o tomto věkovém období se někdy s nadsázkou hovoří jako o první pubertě, protože děti kolem šesti let také rychle rostou a zároveň se mohou začít chovat vzdorně. Krom toho je čeká velký životní zlom v podobě nástupu do školy.

Od rodičů k vrstevníkům

„Dejte mi dítě, než mu je sedm, a bude mé navždy,“ zní slavné jezuitské pořekadlo, které ukazuje, jak důležitá je výchova právě v tomto životním období. Pomineme-li překotný vývoj v prvních dvou letec života, je nesmírně zajímavé sledovat, jak se mění dítě mezi pátým a sedmým rokem. Zatímco pětileté dítě je ještě dost nesamostatné, sedmileté už na sebe dokáže přejímat část zodpovědnosti a zároveň vést ostatní. A také se učí číst, psát, počítat. Právě v téhle době se dítě – některé více, některé zatím méně – začíná více zajímat o názor vrstevníků a někdy ho i nadřazovat nad názor rodičů, které do té doby mělo za bohy.

Nebojte se diskutovat

Jak vůbec takové dítě vychovávat a jak reagovat na jeho problematické chování? Dítě v tomto věku například už bude argumentovat tím, co všechno mohou jeho kamarádi – například na co všechno se dívají v televizi nebo na DVD či jaké sladkosti mohou jíst jen tak. Připravte se na to, případně na podobné nároky neodpovídejte hned, ale třeba až možná řešení proberete s druhým rodičem. A pak o tom mluvte i s dítětem, pro jeho vývoj je důležité, aby vidělo, že jeho požadavky berete vážně, i když nakonec třeba stejně řekněte ne.

Důležité je v této době pomáhat dětem pochopit city jiných lidí tak, že o nich s nimi budete mluvit, vysvětlete jim například, jak se asi cítila jejich kamarádka, když jí zloději ukradli kolo a podobně. Nebojte se dětem říci, že se vám něco nechce, například že nemáte náladu ani energii na to, abyste je vzali ven, ale nabídněte jim, že si spolu místo toho můžete třeba číst.

Kam až sahá můj vliv?

Počítejte s tím, že dítě, které zanedlouho půjde do školy, vědomě i nevědomě zkouší hranice svého vlivu. Proto se snažte tuhle jeho dovednost držet v rovnováze – dítě by mělo mít možnost ovlivňovat třeba podobu rodinného výletu, ale nemělo by o věcech rozhodovat samo, to už by zavánělo tím, že vás tyranizuje.

Narazit můžete i na používání vulgarit – buď v běžné komunikaci dětí, nebo třeba i obrácených proti vám. Slavná autorka knih o výchově Penelope Leachová doporučuje obrátit takovou urážku v žert. Pokud vám potomek sdělí, že jste dejme tomu „stará kráva“, řekněte mu, že v tom případě ono je „úplně hloupé a protivné tele“. A později mu v klidu vysvětlete, že podobná oslovení se prostě mezi lidmi užívat nemohou.

K tomuto životnímu období by měla patřit rovněž výchova k samostatnosti, nedržte dítě na zbytečně krátkém vodítku, ale pokud se naskytne příležitost, nechte ho přespat při nějaké akci ve školce či u kamarádů, pusťte ho na školku v přírodě. Nakonec se dost možná bude stýskat především vám.

Hodnocení: 
5
Průměr: 5 (1 vote)

If you are looking for a detailed threshold guide, try these sites: www.wonderful-prague.com