Pokecejte s miminem

S malým dítětem můžete komunikovat pomocí speciální znakové řeči ještě než začne mluvit. Lépe tak porozumíte jeho potřebám, upevníte vzájemný vztah a připravíte mu úrodnou půdu pro rozvoj řečových dovedností.

Jednoduché a snadno napodobitelné znaky umožní dětem komunikaci s rodiči, sourozenci i ostatními, kteří o ně pečují. Jednotlivé znaky představují samostatná slova nebo jednoduché pojmy - například kytička nebo mám hlad.

Jednou ze zakladatelek Baby Signs programu je emeritní profesorka psychologie na Kalifornské univerzitě Linda Acredolová. Ta už před pětadvaceti lety tuto metodu uplatnila i při výchově své vlastní malé dcery.

Linda Acredolová vidí velký potenciál znakování především v tom, že kojenci jsou skutečně schopni rozumět řeči ještě předtím, než začnou sami mluvit. Dříve také získávají kontrolu nad pohyby svých rukou a úst, což k samotnému znakování úplně stačí.

Lepší porozumění dětskému světu

Podle odborníků podporuje znakování přirozenou dětskou zvědavost a touhu komunikovat s okolím. Děti rychle přijdou na to, že prostřednictvím znaků získávají šanci podělit se s vámi o svůj svět. S otevřenou pusou a vyplazeným jazýčkem vám budou například nadšeně ukazovat, že vidí pejska. Také vy jako rodiče budete překvapeni, kolik toho už tak malé dítě vnímá, co jej fascinuje a co cítí.

Zajímavé je, že dítě většinou nezačne se znaky jako mám hlad nebo potřebuju čůrat, ale znaky jako auto nebo kočička. Dokazuje to, že už i pro malé děti znamená mezilidská komunikace mnohem víc, než jen umět si říci o to nejnutnější.

Rodiče se často obávají, že znakování zpomalí rozvoj řeči jejich ratolesti. Dostupné výzkumy ale ukazují pravý opak. Děti, jejichž rodiče na ně v útlém věku znakovali, měly i po letech prokazatelně lepší průměrné výsledky v testech řečových dovedností a dokonce i v IQ testech.

Vědci také zjistili, že znakující děti dříve navazují kontakty ve svém okolí a jsou celkově sebevědomější.

Rodiče se na dítě snáze emočně naladí

S mimořádnými přínosy znakování při budování vztahů v rámci rodiny souhlasí i Ludmila Hudcová, psychoterapeutka zabývající se poradenstvím ve výchově. Zdůrazňuje, že dítě potřebuje cítit emoční jednotu s matkou, a to obzvláště v období do jednoho roku věku.

Pokud dítě tuto bazální jistotu zažije, je v dalším vývojovém období odvážnější v objevování světa, snáze se adaptuje v novém prostředí, sebevědoměji vyjadřuje své pocity a snáze navazuje vztahy s dalšími lidmi.

Ludmila Hudcová doplňuje: „Ve své praxi pracuji nejčastěji s dětmi předškolního nebo mladšího školního věku. Setkávám se s tím, že si některé maminky i při velké snaze dát dítěti to nejlepší neuvědomují, že jsou vlastně jen vedle nich, nedokážou se na dítě emočně naladit. Děti takových matek mají nejrůznější výchovné a někdy i zdravotní problémy.“

Jedinec, který v dětství plnohodnotně nezažije blízkost matky, pak mívá problémy i ve vztazích v dospělosti. Přitom to podle Hudcové nelze mít jeho rodičům za zlé, protože ani oni většinou sami podobné sdílení v dětství nepoznali.

„Z tohoto pohledu vidím ve znakování velký přínos. Rodiče jsou hravou radostnou komunikací s dětmi motivováni k vytvoření blízkého vztahu na bázi porozumění. Jistě je tato odborně vedená dovednost šancí i pro ty rodiče, kteří by jinak zažívali blízkost se svým dítětem jen s obtížemi.“

Mějte trpělivost a znaky pravidelně opakujte

Rozhodnete-li se na své nemluvně znakovat, chce to především trpělivost a pravidelné opakování. Děti začínají znaky používat většinou až po několika měsících tréninku, nejčastěji pak v období kolem jednoho roku. Přesný věk přitom záleží především na individuálních zájmech dítěte a jeho vývoji.

Potvrzují to i slova maminky Gabriely Prokopové, která se svým čtrnáctiměsíčním synem Matyášem navštěvovala kurzy znakování na podzim:

„Už jsem si myslela, že to znakování vzdám, protože se k tomu Matýsek pořád nějak neměl. Z ničeho nic ale začal znaky sám používat. Bylo to chvíli po tom, co začal chodit. Asi pro něj nejdřív bylo aktuální to chození a teď, když už chodí, má čas začít rozvíjet i nějakou komunikaci.“

Běžným jevem je i to, že si děti začnou vytvářet znaky vlastní. Podle odborníků to podporuje jejich kreativitu a motivuje k dalšímu zkoumání světa. Vy jim můžete ještě pomoci tím, že je postupně učíte nové a nové znaky.

Znakování naučí batolata sdělit vám, co potřebují, co cítí a co je fascinuje dlouho předtím, než začnou komunikovat prvními slovy. Ve vaší rodině pak ubudou momenty neporozumění a zoufalého pláče.

Hodnocení: 
Zatím nehodnoceno

If you are looking for a detailed threshold guide, try these sites: www.wonderful-prague.com