Jw - hodnocení obsahu
Nové knihy Daniely Krolupperové s illustracemi Ivy Chlupíkové o dobrodružném putování přírodou.
Jak jste na tom se znalostmi Facebooku a dalších sociální sítí? Víte jak se bránit kyberšikaně? Jak se nedostat do závislosti na internetu? Vyzkoušejte si krátký online kvíz na webu www.KPBI.cz - zkuste správně odpovědět na 20 otázek a dostanete se do měsíčního slosování o chytrý mobilní telefon od společnosti Microsoft. Soutěž trvá do 15.11.2015.
Otravy a úrazy jsou nejčastější příčinou úmrtí dětí. Otravy a úrazy hrozí dětem všech věkových kategorií. I když ne každý úraz či otrava musí skončit úmrtím, trvalé následky na zdraví dítěte jsou celoživotním psychickým traumatem jak pro rodiče, tak pro dítě.
Nedávno se mi do ruky dostala velice zajímavá kniha – rady rodičům dětí od bývalého člena amerických speciálních jednotek SEAL. Zpočátku jsem k tomu přistupoval s dosti velkou nedůvěrou a asi tušíte proč. Nemám rád takový ten vojenský spartánský přístup, kdy pyžamo musí být složené do komínků a na stěně visí nástěnka s programem dne ;-)
Psycholožku PhDr. Jiřinu Prekopovou zajímá především problematika poruch osobnosti vyplývajících z deficitu nebo ztráty lásky a už před lety ji silně oslovila tzv. terapie pevným objetím, kterou dále rozvinula. Spolu se svými kolegy dokonce před dvaceti lety založili Společnost pro podporu pevného objetí jako životní formy a terapie, jejíž vzdělávací instituty lze dnes nalézt v různých koutech světa.
Psycholožka Jiřina Prekopová na sebe kdysi upozornila knihou o nezvedených dětech vzešlých z liberální a nedůsledné výchovy Malý tyran. Postupně Prekopová vydala řadu knižních titulů. Náš rozhovor s ní byl veden potřebou dozvědět se, jak více než osmdesátiletá, energická psycholožka nahlíží na aktuální stav společnosti a světa.
Současná společnost je do jisté míry posedlá snahou zajistit pro děti nejbezpečnější a nejvhodnější prostředí. Je to tak ale nejlepší i pro vývoj dítěte? Psycholožka Pavla Koucká o tom ve své knize Zdravý rozum ve výchově pochybuje. A mezi odborníky rozhodně není jediná.
Pevný úklidový řád, jasné cíle, dílčí úkoly, strukturovaná práce a další děsivá slovní spojení (a méně děsivé nabídky služeb) na mě vyskočily, když jsem zadala do vyhledávače vánoční úklid. I proto jsem do Automatek pozvala rodinnou terapeutku Julii Rákosovou.
Naši předci z přelomu 19. století by zřejmě nad obrázky tatínků tlačících kočárky či stojících u přebalovacího pultu pohoršeně kroutili hlavou. Péče o dítě příslušela po staletí výhradně matce. Jinak tomu bylo snad jen za života dinosaurů, kdy se o přírůstky do rodiny starali samci. Ovšem něco do sebe to má!
Zatímco návodů, jak vychovávat kojence a batolata najdete všude dost stejně jako článků o tom, co platí na puberťáky, děti kolem pěti šesti let jakoby vychovávat nebylo třeba. Narazit na radu týkající se tohoto věku je mnohem těžší, byť v knihách by se pár nápadů našlo.
Výchovní poradci se dnes shodují: děti potřebují jasné hranice, důslednost. Konečně se zdá, že máme ten pravý mustr, zlaté pravidlo, které nás provede úskalími výchovy. Dovolím si polemizovat.
Děti zůstávají stále dětmi svých rodičů – ať je jim pět, patnáct, pětadvacet nebo padesát let. Jak jde život, děti se mladým rodičům narodí, ti je vychovají a pak jim děti odejdou z domova. Tím ale vliv rodičů na potomky zdaleka nekončí a někdy může nabývat až nezdravých podob. Proč někteří rodiče stále mluví do života svých dospělých dětí?
Snažíte se dát dítěti volnost, aby se naučilo samo rozhodovat? To je dobře, jen nezapomínejme, že příliš zodpovědnosti dítěti vůbec nemusí prospět.
Teď vám to možná nevadí. Rády svá batolata nakrmíte, uklidíte po nich rozházené hračky a vůbec jim u všeho asistujete. Jste přece jejich matky! Jenže většinou přijde chvíle, kdy se budete proklínat. A tohle jsou věci, které se vyplatí děti naučit co nejdřív. Ulehčí to život vám i jim!
22.6. DVTV odvysílala diskuzi dvou lékařek na téma očkování dětí. Diskuze byla celkem černobílá, dr. Eleková jednoznačně a tradičně proti očkování a místopředkyně české vakcinologické společnosti dr. Cabrnochová jednoznačně a pochopitelně pro očkování. Pozice dr. Cabrnochové a způsob vystupování jako by napovídá, že na toto téma je jakákoliv diskuze zbytečná a téměř nebezpečná. Dokonce to nebezpečí v jedné části zmínila. Ale proč by jakákoliv diskuze měla být nebezpečná? Protože jsem si jako otec dvou dětí zažil několik nepříjemných rozhovorů s lékaři, když jsem se chtěl na některé věci o vakcínách zeptat, pozorně jsem poslouchal, jak odpovídá další jednoznačně přesvědčený lékař na otázku na téma očkování. Na první zhlédnutí se to, co je řečeno mezi řádky, dá zaznamenat poměrně těžko a vyžaduje to poněkud zvýšenou pozornost. Za svůj čas budete ale velmi dobře odměněni. Takže pojďme si rozhovor pustit po částech...
Aktuálně je na stole návrh zákona o veřejném zdraví, který rozpracovává sankce za to, že své dítě nedáte očkovat. Pokuty hrozí dětským lékařům, rodičům, školkám, provozovatelům dětských skupin, ale i fyzickým osobám, které pečují o nenaočkované dítě do jeho tří let věku. Takže, milí rodiče, máte-li otázku k očkování, je již předem zodpovězena: "Vy to díte prostě naočkujete, jinak...!"
Komentář Martina Fendrycha: Stát čím dál víc přebírá roli rodiny, otce a matky. A rodiče si na to zvykají - výchovu svých dětí ochotně přehodí na školu, na stát, a vyžadují ji po něm. Tragické.
Zatímco Islámský stát s ohavnou teatrálností popravuje zajaté bělochy, Ukrajinu obsazují ruské síly a Boko Haram unáší a znásilňuje náctileté dívky, my se před displeji a monitory přeme, zda je český voják, padlý „tam někde“, hrdina, anebo žoldák. Z pohledu reálné síly či z pohledu českých vojáků v akci vypadáme jako neškodná koťátka, která si hrají s míčkem.
Ontogenetický vývoj řeči (vývoj řeči, ontogeneze řeči) zahrnuje vývoj řeči jedince během jeho života. Znalost vývoje řeči u zdravých dětí je podstatná pro logopedickou praxi, která se zabývá rozvojem řeči u dětí s různými obtížemi v komunikačních schopnostech.
Průměrné 24m dítě má aktivní slovní zásobu 10-250slov (spodní hranice širší normy a vrchní hranice širší normy). V tomto věku je stále fyziologická i úplná nemluvnost (zejména u chlapců). V tomto věku by však každé dítě mělo být již velkou pasivní slovní zásobu. Děti znají názvy spousty předmětů, lidí, zvířátek atd., a hlavně nemají problém s porozumění v běžné řeči a zvládají dvojsložkové pokyny typu: dej kostku na stůl, přines si z chodby botiček, sedni si na židli atd.
Stránky
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- následující ›
- poslední »