samostatnost

6. Realizace programu - praktická část

Tato část definuje jednak jednotlivé role v rámci realizačního týmu, skladba programu, ale také pomůcky, které jsou doporučené použít.
Téma:

Bezpečnost dítěte (jak předcházet úrazům a otravám u dětí)

Otravy a úrazy jsou nejčastější příčinou úmrtí dětí. Otravy a úrazy hrozí dětem všech věkových kategorií. I když ne každý úraz či otrava musí skončit úmrtím, trvalé následky na zdraví dítěte jsou celoživotním psychickým traumatem jak pro rodiče, tak pro dítě.
Téma:

Bezpečné, úplně pitomé děti

Zatímco my dříve narození jsme procházeli drsnou školou života plnou natlučených kolen a zadřených třísek, dnešní děti vyrůstají obklopeny dezinfikovanou bublinou bezpečnostních fíglů. Je to pro ně dobré?
Téma:

Co má společného SEAL a výchova dětí? Část 1/2

Nedávno se mi do ruky dostala velice zajímavá kniha – rady rodičům dětí od bývalého člena amerických speciálních jednotek SEAL. Zpočátku jsem k tomu přistupoval s dosti velkou nedůvěrou a asi tušíte proč. Nemám rád takový ten vojenský spartánský přístup, kdy pyžamo musí být složené do komínků a na stěně visí nástěnka s programem dne ;-)
Téma:

Jak posilovat psychickou odolnost dítěte

Po nástupu do školy se dítě setkává s nároky školního systému, který po něm požaduje prokázání určitého výkonu, musí se také vyrovnat s autoritou učitelů a obhájit své místo mezi vrstevníky. Všechny tyto skutečnosti mohou podlomit, ale také posílit jeho psychickou odolnost…
Téma:

Samostatnost dětí při nebezpečných situacích

V minulém článku jsem kromě jiných témat zmínil i maximální samostatnost dětí jako jeden z cílových stavů, které bychom jako rodiče měli u svých ratolestí dosáhnout. A teď nehovořím o finanční samostatnosti, ale o samostatném chování v případě nebezpečných situací, jako je například požár v domě, případně pokud se dítě ztratí v nákupním centru či ve městě.
Téma:

Aj samostatnosť má hranice

Problém, ktorý sa týka nejednej rodiny. Jedno z detí akoby sme ani nevedeli, že máme, a to druhé treba viesť stále doslova za ruku. Pri všetkej tej pozornosti, upretej na to nesamostatnejšie, zrazu zistíme, že to druhé – samostatné nám akoby unikalo „medzi prstami“. Nevieme nič o jeho pocitoch, potrebách, zážitkoch. Vtedy je načase si uvedomiť, že sme možno nesprávne sústredili svoju pozornosť a často aj lásku len na jedno dieťa a úplne pozabudli na to druhé. Nechceme ho predsa za jeho samostatnosť a šikovnosť „trestať“ svojou nevšímavosťou.
Téma:

Rodiče posedlí bezpečím a vhodným prostředím zpomalují děti ve vývoji

Současná společnost je do jisté míry posedlá snahou zajistit pro děti nejbezpečnější a nejvhodnější prostředí. Je to tak ale nejlepší i pro vývoj dítěte? Psycholožka Pavla Koucká o tom ve své knize Zdravý rozum ve výchově pochybuje. A mezi odborníky rozhodně není jediná.
Téma:

Ideální výchova dětí? Nechte je být!

Že největšího klidu a pohody dosáhneme tehdy, když si našich mnohdy neposedných ratolestí nebudeme všímat? Ano, je to tak. Tedy alespoň podle britského spisovatele Toma Hodgkinsona, který své poznatky ve své nové knize Líný rodič opírá o díla slavných světových spisovatelů. Jak nejlépe vychovávat děti? Nevšímejte si jich!
Téma:

Deti na ceste k samostatnosti

Paradoxom výchovy je, že v zásade smeruje k tomu, aby sa stala zbytočnou. A aj keď to niektorým (hlavne ženským) ušiam znie trošku bolestne, všetko naše výchovné úsilie v podstate mieri k tomu, aby nás naše deti mohli a vedeli opustiť. Ak má byť tento posledný cieľ výchovy splnený, musíme však deťom postupne prenechávať zodpovednosť za ich vlastný život, teda cielene rozvíjať a pestovať ich samostatnosť. A to nie je úloha ani samozrejmá, ani ľahká.
Téma:

If you are looking for a detailed threshold guide, try these sites: www.wonderful-prague.com