Předškolní věk

Pět tipů, jak maximalizovat pozitivní vliv obrazovky a zároveň minimalizovat ten negativní

Podle průzkumů sedí školáci 25 až 30 hodin týdně před obrazovkami, pouze necelá čtvrtina z tohoto času tráví děti sledováním pořadů, které jsou určeny k jejich rozvoji. Některé studie spojují časté sledování televize a hyperaktivitu – rychle měnící se scény a speciální efekty znemožňují divákovi zpracovat viděné a důkladně pochopit obsah a získat čas na reflexi. Násilí v televizním vysílání a v počítačových hrách zvyšuje dětskou agresivitu, zkresluje vnímání reality, podporuje pasivitu a omezuje komunikaci v rodině. Nicméně televizní obrazovky i počítače patří k našemu každodennímu životu, a to děti vnímají. Jak tedy využít televizní obrazovku v náš prospěch?
Téma:

Metodika pro C.A.T.S. program – rozvoj žádoucích vzorců chování dětí

V České republice neustále roste počet dětí, které se setkávají s násilím buď v roli agresora či napadeného. Dlouhodobě se ukazuje, že včasná prevence a vysvětlení dopadů násilí na obě výše zmíněné role v konfliktu, spolu s poskytnutím alternativního řešení konfliktů, může jednak zabránit samotnému vzniku těchto násilných konfliktů, ale také ušetří i finance potřebné na následnou léčbu.

Emoční inteligence jako cesta ke spokojenému životu

Dneska to bylo naše typické ráno. "Běž si obout boty, už pojedeme do školky." Žádná reakce nepřichází, z dětského pokojíčku se jen ozývá "Počkej, dám ti šavli, s tou se ti bude šermovat líp." To neplatilo mě, ale lego panáčkovi... Informace o obouvání se ztratila v nenávratnu, a tak s droubnou frustrací v hlase opakuju: "Pojď se obout, odcházíme." Pořád se nic neděje, řeknu to ještě dvakrát, pak začnu křičet, Lukášek začne brečet a říká mi, že jsem na něj zlá. Za dvě minuty už se zase směje, ale ve mně pořád zůstává hořký pocit z naší hádky, mám pocit, že to vůbec nezvládám. Proč mě vůbec neposlouchá?
Téma:

Marshmallow test

„Marshmallow test“ (Česky "Žužu test") byl poprvé vyzkoušen v USA na konci 60. let minulého století a stal se klasickým testem používaným pro zkoumání sebeovládání a silné vůle. Výzkumníci nabídli čtyřletým dětem pěnové bonbóny s tím, že když vydrží nevzít si bonbón hned, dostanou za 15 minut dva.
Téma:

Bezpečnost dítěte (jak předcházet úrazům a otravám u dětí)

Otravy a úrazy jsou nejčastější příčinou úmrtí dětí. Otravy a úrazy hrozí dětem všech věkových kategorií. I když ne každý úraz či otrava musí skončit úmrtím, trvalé následky na zdraví dítěte jsou celoživotním psychickým traumatem jak pro rodiče, tak pro dítě.
Téma:

Rodiče posedlí bezpečím a vhodným prostředím zpomalují děti ve vývoji

Současná společnost je do jisté míry posedlá snahou zajistit pro děti nejbezpečnější a nejvhodnější prostředí. Je to tak ale nejlepší i pro vývoj dítěte? Psycholožka Pavla Koucká o tom ve své knize Zdravý rozum ve výchově pochybuje. A mezi odborníky rozhodně není jediná.
Téma:

Náš syn je neprůbojný, nebude z něj otloukánek? ptá se Dominika v poradně

Trápí mě povaha naše syna Oskara. Je klidný a hodný, ale je také dost neprůbojný. Jak mu pomoct se sebevědomím, aby z něj nebyl otloukánek? Anebo si nemáme dělat zbytečné starosti?
Téma:

Automatky: Proč je důležité vybrat správnou školku

Od 15. ledna do 15. února probíhají zápisy do základních škol, v této době jsou i dny otevřených dveří v mateřských školách. V Automatkách se budeme v nejbližších dílech věnovat předškolním zařízením, státním a soukromým, lesním, montessori a waldorfským školkám a domácímu vzdělávání nejmenších dětí.
Téma:

Automatky: V lesní školce venku za každého počasí

Lesní mateřské školy se rychle rozšiřují po celé republice. Momentálně nabízí více než 2500 míst pro předškolní děti. Jejich skupiny jsou malé, v počtu patnácti dětí ve věku od tří do šesti let okupují lesy, háje a parky nejen v okolí velkých měst.
Téma:

K zubaři jedině s tátou…přínos mužů ve výchově dětí

Naši předci z přelomu 19. století by zřejmě nad obrázky tatínků tlačících kočárky či stojících u přebalovacího pultu pohoršeně kroutili hlavou. Péče o dítě příslušela po staletí výhradně matce. Jinak tomu bylo snad jen za života dinosaurů, kdy se o přírůstky do rodiny starali samci. Ovšem něco do sebe to má!
Téma:

Co nezkazit na výchově pětiletých?

Zatímco návodů, jak vychovávat kojence a batolata najdete všude dost stejně jako článků o tom, co platí na puberťáky, děti kolem pěti šesti let jakoby vychovávat nebylo třeba. Narazit na radu týkající se tohoto věku je mnohem těžší, byť v knihách by se pár nápadů našlo.
Téma:

Deti na ceste k samostatnosti

Paradoxom výchovy je, že v zásade smeruje k tomu, aby sa stala zbytočnou. A aj keď to niektorým (hlavne ženským) ušiam znie trošku bolestne, všetko naše výchovné úsilie v podstate mieri k tomu, aby nás naše deti mohli a vedeli opustiť. Ak má byť tento posledný cieľ výchovy splnený, musíme však deťom postupne prenechávať zodpovednosť za ich vlastný život, teda cielene rozvíjať a pestovať ich samostatnosť. A to nie je úloha ani samozrejmá, ani ľahká.
Téma:

Jak poznat a léčit laryngitidu?

Laryngitida patří mezi onemocnění, kterých se rodiče bojí, protože jejich projev je děsivý. Naštěstí nemoc většinou není pro dítě nebezpečná. Přesto se vyplatí umět jí předcházet nebo rychle tlumit příznaky.

Chládek: Škola povinně od pěti. A rodina čím dál zbytečnější

Komentář Martina Fendrycha: Stát čím dál víc přebírá roli rodiny, otce a matky. A rodiče si na to zvykají - výchovu svých dětí ochotně přehodí na školu, na stát, a vyžadují ji po něm. Tragické.
Téma:

Barbora Hrzánová nahrála logopedické pohádky

Audiokniha vyšla v pátek 7. listopadu 2014 na 2CD. Ilona Eichlerová a Jana Havlíčková vytvořily dětem blízké pohádkové příběhy, a to na nejčastěji procvičované skupiny hlásek. „Nejvhodnějším textem pro děti jsou pohádky. Pracujeme přes dvacet let jako logopedky a takový materiál určený dětem předškolního a mladšího školního věku nám prostě chyběl, tak jsme si ho musely vytvořit“, upřesňují s úsměvem ke své knize Logopedické pohádky obě autorky.
Téma:

Logopedie prakticky

Ve druhé části série se budeme věnovat praktickému nácviku artikulace. Před čtením se prosím podívejte také na první, teoretickou část.
Téma:

Vývoj řeči předškolních dětí

Logopedie je nauka o vývoji a poruchách mluvené řeči a nápravně výchovná péče o mluvní projev člověka. Mluvní projev je však nerozlučně spjat s vnímáním a rozuměním řeči druhých. Logopedie je v podstatě vštěpování a upevňování správných mluvních vědomostí, dovedností a návyků. Někdy je zapotřebí i odborné péče foniatrické nebo spolupráce s ORL.
Téma:

Stránky

If you are looking for a detailed threshold guide, try these sites: www.wonderful-prague.com